Video: erkki.halkka@kolumbus.fi, 040-771 1014 | Audio: eramikkola@gmail.com, 040-485 7940 ||Vattuniemenkatu 19, 00210 Helsinki

Hyvän kotidemon tekeminen, osa 2

Tässä jaksossa tehdään uuden laulun pohjat siihen kuntoon että voidaan soittaa ensimmäinen versio. Päässäni pyörivä kappale on tansittava ElektroPopFolk, joka voisi soida vaikka radiossa. Sen tunnelma on iloinen, lyriikkaa ei ole vielä, mutta melodian pätkät ovat pikkuhiljaa löytymässä. Lähestymistapana on siis tehdä ”bändipohjat” ensin.

Tarvitset tätä varten minkä tahansa tietokoneen johon voit äänittää. Maailma on väärällään laitteita ja softaa tähän tarkoitukseen. Itse käytän Applen läppäriä ja Logicia. Äänittämiseen tarvitaan äänikortti, itselläni on kotona käytössä ikivanha M-Audion Fast Track Pro, joka riittää demoiluun paremmin kuin erittäin hyvin. Tarvitset ehkä myös midi-kiipparin, jolla soitella sisään. Itse kirjoitan alkuvaiheessa midit suoraan hiirellä, sillä tarkoitus on myöhemmin korvata midit oikeilla soitoilla.. Hyvät kuulokkeet on myös kultaa!!!

Aloitetaan. Puhelin kiinni!

Mulla on pyörinyt päässä lähes taukoamatta yksi melodinen mandoliini/bouzouki -riffi (ainoa, jonka osaan soittaa), joka sopii täydellisesti uuden kappaleen kertosäkeeseen. Siispä ennen kuin äänitän sen, niin teen itselleni karkean pohjan. Poppis-musiikissa rytmi on melodian jälkeen tärkein yksittäinen elementti. Siispä päätän aloittaa kertosäkeestä ja katsoa lähteekö se ”gruuvaamaan”. Siinä siis tämän päivän suunnitelmani.

[blockquote type=”blockquote_line” align=”right”]Tee suunnitelma mitä tänään – ja malttia, ei se tänään ole vielä valmis![/blockquote]

Musasofta auki ja pari perusvalmistelua

Olipa valitsemasi työskentelymalli mikä tahansa on muutama sellainen yleisasia, jotka kannattaa biisin kannalta tehdä heti alussa. Itse teen alkuvaiheessa päässä aika paljon hommia. Ennenkuin aloitan työstämään teen samantien kappaleen osien ”markerit” helpottamaan kokonaisuuden hahmottamista. Käytän alussa mielellään Logicin midisoittimia, sillä tempo on rytmin kannalta oleellisin seikka. Midi on kevyttä eikä nikottele tempo- eikä sävellajikokeiluissa. Uusimmat softat osaavat jo melko hyvin muuttaa audiotiedostojenkin tempoja tai sävelkorkeuksia, mutta siitä enemmän myöhemmässä vaiheessa.

Kuvateksti: Ensimmäinen tunti ja kaksi kahvikuppia ja meni ja homma näyttää tältä. Klikkaa isommaksi..

Elektropoppifolkin tempo on about 107 bpm, tahtilaji 4/4 ja sävellaji G duuri. Piirsin 8 tahtia kestävän riffi-idean irlantilaiselle bouzouki-soundille, laitoin basson tumputtamaan 8-osia. Näin pääsen mielisoftani Addictive Drumsin kimppuun tekemään perusbiittiä. Tyylillisesti kappaleesta ei ole tulossa varsinaisesti bailattavaa teknomusaa vaikka elektronista se onkin (tai eihän sitä koskaan tiedä). Alustavana ajatuksenani on paremminkin tuottaa laulu niin, että aidot muusikot soittavat elektrohöystettyä folkahtavaa poppia.. Vissi ero on se vissi ero 🙂

[blockquote type=”blockquote_line” align=”left”]Pysy suunnitelmassasi, mutta ole valmis muutoksiin. Laulun kehittyessä on hyvä omata fleksiibeliä mieltä[/blockquote]

Ensin jotain, jonka päälle voi alkaa kasaamaan

Nyt riffi on paikallaan ja alan työstämään rytmiikkaa. Poppimusassa biitin olennaisimmat elementit ovat bassorumpu, joka antaa kappaleelle sen sykkeen ja virvelirumpu, jonka avulla pannaan lanteet pyörimään. Siispä ne ensin paikalleen. Addictive Drums eli AD on kaupallinen midi-instrumentti, joka sisältää erinomaisesti samplattuja rumpusettejä sekä myös aitojen soittajien paukuttamia luuppeja. Hyvää niissä on se, että aitojen soittajien tekemät kompit ovat lähtökohtaisesti paremmin hengittäviä (ja nimenomaan oleellista tässä(kin) kappaleessa) eikä liian konemaisia, joita rumpukoneet usein tarjoavat.. Hyvän gruuvin päällehän onkin sitten paljon mukavampi soittaa mukana.. Tosin Logic tarjoaa järjettömän ison kirjaston luuppeja ja ehkä siinä on sen suurin vahvuus verrattuna moniin muihin ohjemistoihin.

Kuvateksti: Midinökäre-ikkunassa voit piirtää musiikkiasi hiirellä. Tässä on valittuna sekä riffi että rumpugruuvi. Alimmilla riveillä on rummut ja ylempänä bouzouki-riffi.. Niinkuin ehkä huomaat olen linjannut riffin ja peruskompin bassorummut toisiinsa.. Se kuulostaa just hyvälle!

Kuuntele ensimmäinen raakaidea tästä

[hmp_player] [blockquote type=”blockquote_line” align=”left”]On hyvä jos sinulla on kärsivällisiä ystäviä, joita saat luvan kanssa kiusata ideoillasi – mutta muista että ihmiset vertaavat aina musiikkiasi valmiiseen albumimusiikkiin.[/blockquote]

 

Ouu jeah – onhan siitä vielä matkaa loistavaan tulevaisuuteen, mutta hyvä hyvä, tästä on parempi jatkaa. Loppumaton kappaleen ruksutus takaraivossa alkaa pikkuhiljaa helpottamaan… Ensimmäisen tunnin jälkeen meillä on siis kertosäe sointumaailmoineen (ja virheineen) johon on koodattu äänittämisen luovuutta varten ihan toimiva perusbiitti.. En viitsi tässä vaiheessa alkaa korjailemaan virheitä, sillä.. ========= >>>>>

[styledbox type=”shadowbottom” ]

..seuraavassa osassa äänitetään riffi erilaisilla kansansoittimilla sekä yritetään kehittää kappaleeseen säkeistöä ja melodiaa sekä vielä toistaiseksi puuttuvaa ensimmäistä siltaa eli prechorusta.. Siihen on olemassa muutamia hauskoja käytäntöjä.. Stay tuned!

[/styledbox]

[styledbox type=”information” width=”400″ ]BTW: kaikille tiedoksi. Teen tätä blogisarjaa ”livenä”. Eli mulla on vain haju siitä mitä seuraavassa jaksossa tapahtuu.. Tarkoitushan on myös samalla todentaa sinulle musiikin tekemisen monimutkaisuus ja monet mahdollisuudet..[/styledbox]

[styledbox type=”warning” ]Moe, huomasinpas että olen täysin sattumalta riffitellyt Korkkijalka nimisen, jo edesmenneen hienon orkesterin hienon kappaleen ”Ride Lassie Ride” -biisin. hehehe 🙂 Mutta näin ollen en viitsi tekijänoikeuksiakaan kovasti rikkoa joten jätetään tämä teema tähän..[/styledbox]

By |2012-09-15T08:55:41+00:00syyskuu 15th, 2012|Koulutus, Musiikki, Spacewhale|1 Comment