Video: erkki.halkka@kolumbus.fi, 040-771 1014 | Audio: eramikkola@gmail.com, 040-485 7940 ||Vattuniemenkatu 19, 00210 Helsinki

Hyvän kotidemon tekeminen, osa 1

Moi. Tämän blogi-sarjan tarkoitus on auttaa lahjakkaita nuoria kevyen musiikin laulaja/säveltäjiä tekemään riittävän hyvälaatuisia demoja kotiolosuhteissa. Blogi ei ole kattava opas vaan kerron muutamia käytännön vinkkejä niin, että voit esittää musiikkiasi ylpeänä lähipiirillesi tai yhtälailla alan ammattilaisille.

[styledbox type=”shadow” ]

Mikäli kaipaat kattavia ohjeistoja miksaamisesta tai musasoftien käyttämisestä sinun kannattaa aloittaa verkosta löytyvistä loistavista alan foorumeista. Kerään teille kiinnostavia linkkejä ja suositeltavaa luettavaa, joista julkaisen myöhemmin erillisen pienen blogin..

[/styledbox]

Olet siis Singer/Songwriter?

Singer/Songwriterillä tarkoitetaan tässä juttusarjassa laulajaa, joka säveltää omaa musiikkia (tai toisinpäin). Termillä tarkoitetaan yleisesti myös musiikillista tyylisuuntaa, mutta tässä yhteydessä en ota mitään kantaa musiikkisi tyylilajiin. Tosiasiahan on kaikessa ”hyvässä” musiikissa (myöhemmin musiikista käytän termiä laulu), että sen tulisi toimia yksinkertaisimmillaan yhdellä soittimella – tyypillisesti pianolla tai kitaralla – säestettynä.

[blockquote type=”blockquote_line” align=”right”]Aktiivisen laulaja/säveltäjän tunnistaa poissaolevasta katseesta, hajamielisistä vastauksista ja naputtelevista sormista,… Palaset ne vain siellä etsivät toisiaan. [/blockquote]

Millainen on hyvä laulu?

Poppimusan säveltäminen on usein varsin pitkäjänteistä puuhaa, jossa kierrätetään ideoita ja usein luova ”vahinko” niputtaa pari asiaa yhteen.. laulu alkaa saamaan muotoa.

Mutta millainen on hyvä laulu? Mieti itse. Mikä laulu tulee sinulle ensimmäisenä mieleen? Miksi se on jäänyt mieleesi kaikista miljoonista lauluista mitä maailmassa on tehty? Tee itsellesi lista asioista joita kyseinen kappale tuo mieleen mielivaltaisessa järjestyksessä. Näkemättä uskallan sanoa, että listallasi lukee jostain kohtaa ”hyvä biisi”.. Se vain tuntuu hyvälle, se herättää muistoja tai se edustaa sinulle jotakin henkilökohtaisesta arvomaailmastasi. Niinpä.

Entäs sinun hyvä laulusi?

Vertaa tekemääsi listaa omaan lauluusi ja valitse YKSI listattu asia oman laulusi pääasiaksi. Tätä haluat tarjota kuulijalle. Tämä valittu pointti tulee seuraamaan sinua hamaan loppuun saakka, joten tee valintasi hyvin.. Olennaista on, että kirjotat sen paperille: ”Haluan että yleisölle tulee biisistä X tällainen fiilis… jne. Tee se nyt, ja laita paperi teipillä otsaasi tai vaikka jääkaapin oveen. Uskon että joudut palaamaan tähän perusasiaan aika ajoin, varsinkin kun tuntuu ettei mikään oikein toimi!! Onnea, olet juuri aloittanut hyvän demon tekemisen.

[blockquote type=”blockquote_line” align=”left”]Onnistuneeseen lopputulokseeen on miljoona vaihtoehtoa eikä yksikään ole se oikea. [/blockquote]

Säveltäminen on nastaa!

Tai ainakin sun pitää tehdä siitä sellaista. Jätä silti kaljat mieluusti hyvän musiikin kuuntelemiseen. Porejuomilla on useimmiten todella kehno vaikutus työskentelysi laatuun. Lainaan tässä edesmennyttä kuuluisaa larulaista kirjailijaa ja ystävää Tommy Tabermannia: ”Illalla kännissä löytää uuden ihanan maailman, mutta aamulla mun paperissa lukee h-tin isolla: ”ELÄMÄ! ELÄMÄ!” Jeps. Ehkä tärkeintä on antaa itsellesi aikaa ja rauhaa työskennellä, puhelimet ja muut pois ja perheenjäsenten kanssa diili että nyt pliis 2 tuntia omaa aikaa..

Äänitä äänitä äänitä!

Jokaisella on toki omat toimintatapansa, mutta kokeile joskus seuraavaa. Äänitä enemmän! Äänitä lämmittelyjä ja vapaata soittelua ja laulelua kritiikittä.. Puhelimeen tai mihin tahansa padiin voi nykyään äänittää, esim iPhone lähettää äänitykset meiliisi mp4 formaatissa ja pitää tiedostokoot kurissa.. Äänittäminen on ainoa tapa laittaa juttuja talteen sellaisina kuin ne ekan kerran tulevat uudessa yhteydessä.. Itse käytän iPadiin Songwriter-softaa johon voi äänittää ja kirjoittaa lyriikat ja tehdä osat (jotkut etsivät webistä jopa tekstifraaseja) – kätevää.

[blockquote type=”blockquote_line” align=”right”]Ideointivaiheessa musasi voi kuulostaa nololta ja todella karmealta. Ole rohkea!! Älä hylkää jos joku ei heti tykkää![/blockquote]

Mutta myös kuuntele jälkeenpäin mitä olet äänittänyt, usein siellä on muutama helmi, jotka yhdistämällä sun uusi biisi alkaa hahmottua sekä toisaalta myöskin kuulet jos jokin ei olekaan niin hyvä kuin aluksi olet tarkoittanut (tapahtuu mulle todella usein). Kävele silloin jääkaapille ja katso mitä siellä lukikaan.. palveleeko se tätä?

Kun tästä tulee rutiinia niin mielesi on biisimoodissa, ja olet vapaa leikkimään asialla..  Jokaisella on omat tapansa toimia, toinen kirjoittaa nuotteja, toinen ei tiedä teoriasta juurikaan. Popissa on kivaa se ettei sillä oikeastaan ole mitään väliä, eikä maailma ole vielä onnistunut tappamaan tekemisen iloa popista.. Vaikka sinusta tulisikin ammattilainen niin muista vaalia sitä pientä ”harrastajaa” sisälläsi..

Pistä kaikki talteen!!

Näin karmean lyhyesti tämän säveltämistyön voi käydä läpi. Tarkoitus ei ole puhua enempää varsinaisesta sävellystyöstä vaan juttusarja kertoo ideasi tallentamisesta. Muista arkistoida ideasi löydettävään muotoon. Lupaan, että tulet elämässäsi käyttämään nyt turhilta tuntuvia ideoita!!!!

Nyt sinulla pitäisi olla paperilla ja mielessä kokonaisvaltainen laulu, jossa on vähintään säkeistöt, kertosäkeistö sekä sillat (bridge, middle 8) loppupuolelle erottamaan kertosäkeet toisistaan ja luomaan mielenkiintoa. Kuuntele mielimusaasi ja erottele sieltä ne kohdat ja katso minkä pituisina ne on päätetty tehdä. Tässä on vain taivas rajana. Tyypillisimmillään voit jakaa koko biisisi 8 tahdin pituisiin pätkiin (esimerkkinä käy mikä tahansa ”Swedened”, Max Martin -pop)

[styledbox type=”shadow” ]

Jos biisi olisi joki ja sinä kilpajuoksija?? Häh??

Jostain luin aikoinaan hyvän: Voit nähdä kappaleesi jokena, jonka alapuolella on säkeistö ja yläpuolella on kertosäkeistö. Joen yli kulkee kaksi siltaa ja sinä juokset ympyrää: lähdet säkeistöstä ekalle sillalle koti ekaa kertsiä ja palaat samallalailla toisen sillan yli takaisin verseen. Sillat voi olla eripituisia ja näköisiä. Vikalla kierroksella jäät tankkaamaan tehojuomaa kertsin puolelle ennen maaliin tulemista. Hauska lisä tähän on se että sijoita mielessä hurraavaa yleisöä haluamiisi paikkoihin.. Toivottavasti tajusit pointin..

[/styledbox]

Seuraavassa osassa aloitetaan siitä että biisisi on olemassa ja aiot antaa sille mahdollisuuden. Teen juttusarjan aikana yhden kummittelevan idean ”livenä” pois kuljeksimasta. Stay tuned.

By |2012-09-13T07:32:08+00:00syyskuu 13th, 2012|Koulutus, Musiikki, Spacewhale|3 Comments

About the Author:

3 Comments

  1. Jyri S 18.1.2013 at 12:33 - Reply

    Vaikuttaa mielenkiintoisilta sivuilta. Eksyin tänne kun etsin tietoa hakusanalla ”säveltäminen”. Yksi pikku juttu, mitätön oikeastaan, mutta eikös singer-songwriter tarkoita lauluntekijää joka siis myös sanoittaa omat kappaleensa? Sitä ei tässä blogissa mainita.

    • Era Mikkola 18.1.2013 at 13:09 - Reply

      Moi Jyri, kyllä kyllä… Juurikin näin.

      Harmittaa kun aikaa on niin vähän näille kivoille jutuille. ”Aitoja” singer songwritereita on oikeasti – varsinkin suomiskenessä – aika vähän. Usein syynä on tietysti musabisneksen lait eli sävellystyöstä jaettavat korvaukset ja se että levy-yhtiöt mielellään ottavat tästä(kin ) omansa..

      Maailmalla toki S/S:eita on koko ajan enemmän ja ehkä mielestäni hienoin esimerkki on neiti Taylor Swift joka siis säveltää ja sanoittaa biisinsä täysin itse, tuotannot on tietenkin sitten ihan toinen lukunsa… Eikä se ole yhtään estänyt myyntilukuja..

    • Era 19.1.2013 at 22:57 - Reply

      Moi Jyri S. Mikäli sua kiinnostaa niin älyttömän hyvä kirja suomenkielisen popin lyriikasta on Heikki Salon kirjoittama (Kahle) Kuningaslaji. Varmaan voi lainaa kirjastosta, mutta suosittelen sen hommaamista omaksi, sen verran laajasti ja syvällisesti asiaa siinä ruoditaan,. Cheers!

Leave A Comment