[youtube id=”WK2H-9HhAVA” width=”1100″ height=”618″ autoplay=”no” api_params=”” class=””]

Alkuvaiheessa verstaalle tulee perinteinen greenscreen, mutta kehityksen ei suinkaan ole tarkoitus pysähtyä siihen. Aika lähiajan suunnitelmana on rakentaa stagelle lisäksi motion capture -valmius. Järjestelmä johon todennäköisimmin päädymme on iPisoftin neljän kameran systeemi, joka toimii ilman markkereita.

Perinteisesti tällaisilla järjestelmillä saadaan 3D -hahmo seuraamaan ihmisesiintyjän liikkeitä (vrt. vaikkapa Klonkku Taru Sormusten Herroista -leffoissa, tai lähes mikä vaan moderni tietokonepeli), mutta tuolle on jänskiä sovelluksia perinteisemmissäkin tuotannoissa. Kun kuvataan esiintyjä greenscreenillä, taustan virtuaalimaailma ei reagoi esiintyjään millään lailla ilman hidasta, vaikeahkoa käsityötä. Tilanne muuttuu, kun esiintyjän liikkeet on saatu talteen ja siirrettyä 3D -hahmolle.

Esiintyjän ”avattarella” saadaan aikaan mielenkiintoista interaktiota: näyttelijän virtuaalikopio voi nyt vaikkapa heittää varjoja 3D -maailmaan, näkyä heijastuksissa – ja miksei vaikkapa töniä 3D -maailman esineitä. Karkea mallikin riittää, sillä etualana kaytetään edelleen oikeaa esiintyjää, virtuaalihahmo näkyy ainoastaan varjoina ja heijastuksina jne.